Friday 23 October 2015

Perjuangan Untuk Kesaksamaan Kaum Di The Age of Obama


Paradoks bangsa dalam kontemporari Amerika, didedahkan oleh pilihan raya dan kemudian dipilih semula Barack Obama, adalah jurang yang luas antara kaum kemajuan pada tahap yang simbolik dan ketidaksamaan bahan kaum yang ketara yang berterusan hingga ke hari ini.
Setengah abad yang lalu, pemimpin hak sivil dan berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan aman yang lain turun ke atas pusat membeli-belah negara di Washington, DC untuk menuntut konsesi daripada mereka yang berkuasa. Pada bulan Ogos 2013, mereka yang berkuasa - termasuk Presiden Afrika-Amerika pertama Amerika Syarikat - kembali ke pusat membeli-belah untuk memberi penghormatan kepada keringat dan pengorbanan mereka yang awal perintis hak-hak sivil. Pada kedua-dua tahap yang simbolik dan sosial ulang tahun Mac Pada Washington adalah bukti kepada kejayaan bersejarah bagi kemajuan kaum yang telah dicapai di Amerika.
Dan lagi, manakala Amerika telah menyaksikan banyak kemajuan pada tahap simbol kaum dan permukaan politik, hitam Amerika terus menderita di bawah berat badan yang tidak sama rata pengangguran berleluasa, pengabaian sosial, pembuangan ekonomi, dan pengawasan polis sengit.
Bagaimana untuk menerangkan perbezaan ini antara simbolik dan substantif dalam hubungan kaum Amerika mempunyai ulama dan pengamal hairan sama. The ascendance pemimpin perniagaan Afrika-Amerika individu dan pegawai yang dipilih dilihat sebagai satu tanda harapan. Walau bagaimanapun, perjuangan berterusan Afrika-Amerika sebagai satu kumpulan untuk menuntut sebahagian penuh dan sama rata dalam kehidupan ekonomi dan politik Amerika telah kecewa harapan itu. Mengapa kedudukan Afrika-Amerika di Amerika Syarikat kekal begitu rapuh? 

No comments:

Post a Comment