Friday 23 October 2015

Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum

Pada 1 Januari, 1997, Negara pihak bagi 148.

Sejak penubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dalam "PBB Piagam", "UDHR" dan juga sebagai satu siri resolusi PBB dalam kedua-dua menegaskan kesaksamaan dan bukan diskriminasi prinsip. Walau bagaimanapun, sesetengah tempat di dunia masih ada perkauman, diskriminasi kaum dan apartheid, diskriminasi kaum, terutamanya di Afrika Selatan, keadaan apartheid yang semakin buruk. Ini tindakan yang bertentangan dengan prinsip-prinsip dan obligasi Negara Anggota, "Piagam PBB" obligasi di bawah Piagam ini. Memandangkan ini, PBB merayu kepada Syarikat untuk membendung sikap tidak bertoleransi agama dan tindakan kaum, 20 November, 1963 Bangsa-Bangsa Bersatu Perhimpunan Agung Resolusi No 1904 mengamalkan "Deklarasi Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum." Untuk melaksanakan peruntukan-peruntukan Perisytiharan Prinsip, Perhimpunan Agung PBB pada tahun 1965 menerima pakai konvensyen ini. Konvensyen 25. Ia "diskriminasi kaum" ditakrifkan sebagai "apa-apa perbezaan bangsa, warna kulit, keturunan atau pengecualian kebangsaan atau etnik berasaskan, sekatan atau keutamaan mempunyai tujuan atau kesan membatalkan atau merosakkan hak-hak politik, ekonomi, sosial, manusia atau mana-mana aspek kehidupan awam dan kebebasan asasi di kedudukan yang sama, keseronokan atau senaman, "(Perkara 1) . Apabila "Perisytiharan" yang diterima pakai oleh persetujuan ramai sudah wujud: "Perisytiharan" hak-hak yang terkandung dalam perjanjian tersebut harus tetap sebagai bentuk undang-undang negara telah bersetuju dengan syarat-syarat yang mengikat langsung. Ini membawa kepada rundingan dalam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia berlarutan. Suruhanjaya Hak Asasi Manusia adalah sebuah badan politik terdiri daripada wakil-wakil dari negara ini, bertemu di Geneva untuk membincangkan pelbagai isu-isu hak asasi manusia setiap tahun. Memandangkan yang mendesak pada masa itu kerana apartheid politik di Afrika Selatan disebabkan perjanjian yang pertama yang membuat kesimpulan ialah fenomena diskriminasi kaum dalam perjanjian khas ini: pada Disember 1965, "Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum," Perhimpunan Agung berlalu.

Baca selanjutnya di : http://ms.swewe.net/word_show.htm/?1220199_1&Konvensyen_Antarabangsa_mengenai_Penghapusan_Semua_Bentuk_Diskriminasi_Kaum

4 comments:

  1. Tujuan penubuhan PBB adalah untuk menyatupadukan semua kaum yang terdapat di Malaysia.Oleh sebab itu, diskriminasi kaum tidak akan berlaku dengan jaringan yang kuat dan kukuh untuk mencapai Wawasan 2020 pada masa akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul apa yang anda katakan Pei Fang. kita juga harus berusaha untuk mengelakkan diskriminasi kaum dan semua rakyat harus bersatu padu agar keamanan terus terpelihara.

      Delete
  2. A154432
    diskriminasi kaum seharusnya tidak berlaku kerana, setiap insan berhak terhadap budaya mereka. Penubuhan PBB sangat bertepatan dengan suara peringkat antarabangsa yang inikan Diskriminasi kaum ini dihapuskan. Dengan adanya pertubuhan seperti ini semua kaum di dunia ini akan mendapat hak yang sama rata dalam apa jua aspek atau bidang, dan bukannya hanya di monopoli oleh satu kaum sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya saya sokong. kerana setiap individu mempunyai budaya masing-masing yang harus kita hormati.

      Delete